OOP İlkeleri
PHP'de Nesne Yönelimli Programlama (OOP) kullanarak sınıflar ve nesneler oluşturabilirsiniz. OOP, kodunuzu daha düzenli ve modüler hale getirmenizi sağlar. OOP'nin temelinde, kodu nesnelere ayırmak ve her nesnenin kendi işlevlerini ve özelliklerini tanımlamak yer alır.
OOP'nin temel ilkeleri şunlardır:
Encapsulation (Kapsülleme): Sınıflar, verileri ve işlevleri bir arada tutarak kapsülleme yapar. Bu sayede, dışarıdaki kodlar sınıfın iç yapısına müdahale edemez.
Inheritance (Kalıtım): Sınıfların birbirinden miras alması, kod tekrarını önler ve programlamayı daha modüler hale getirir.
Polymorphism (Çok biçimlilik): Aynı isme sahip işlevlerin, farklı sınıflar tarafından farklı şekilde uygulanabilmesini sağlar.
Şimdi bu ilkeleri örneklerle inceleyelim:
Encapsulation (Kapsülleme):
Aşağıdaki örnek, kapsülleme özelliğini göstermektedir. Bir "Kedi" sınıfı oluşturuyoruz ve kedinin adını ayarlamak ve almak için işlevler oluşturuyoruz. Ancak, kedinin yaşı sınıfın içinde saklanır ve dışarıdan doğrudan erişilemez.
Inheritance (Kalıtım):
Aşağıdaki örnek, kalıtım özelliğini göstermektedir. Bir "Hayvan" sınıfı oluşturuyoruz ve bu sınıftan türeyen "Kedi" ve "Köpek" sınıfları oluşturuyoruz. Bu sayede, hayvanlarla ilgili işlevleri tek bir yerde tanımlayabiliriz.
Polymorphism (Çok biçimlilik)
Polymorphism (Çok biçimlilik), OOP'nin temel ilkelerinden biridir ve farklı nesne türlerinin aynı arayüzü kullanarak farklı davranışlar sergileyebilmesini sağlar. Bu, kodun daha ölçeklenebilir ve sürdürülebilir hale gelmesine yardımcı olur.
Bir örnek oluşturmak için, hayvanlar sınıfını ele alalım. Hayvanlar sınıfında, konuşma fonksiyonu tanımlanmıştır. Bu fonksiyonu, farklı hayvan türleri için kullanmak istediğimizde, türlerin konuşma biçimleri farklı olacaktır. Örneğin, kedi miyavlayabilir, köpek havlayabilir, kuş ötebilir vb. Bunun için, Polymorphism konseptini kullanabiliriz.
Bu örnekte, Hayvanlar sınıfı oluşturduk ve konuşma fonksiyonunu tanımladık. Ardından, Kedi, Köpek ve Kuş sınıflarını Hayvanlar sınıfından kalıttık ve kendi konuşma fonksiyonlarımızı tanımladık. Son olarak, Hayvanlar nesneleri oluşturduk ve konuşmalarını yazdırdık. Bu örnekte, Polymorphism konseptini kullanarak, farklı hayvan türleri için farklı konuşma biçimleri sağladık.
Last updated
Was this helpful?